lunes, 29 de abril de 2013

Apadrinament lector


Els infants de 4t d’infantil i els infants de 4t de primària, són els que participen d’aquesta bona pràctica, l’apadrinament lector, que es dur a terme una vegada per setmana durant mitja hora.

Aquest dos grups es mesclen a l’hora de fer aquest apadrinament de manera que cada padrí (4t de primària), té el seu fiol (4t d’infantil). Es tracta que cada padrí cada setmana porta un conte diferent amb la seva feineta corresponent al seu fiol. Els contes els fan ells durant el primer trimestre.

En quant l’espai, la meitat del grup (fiol i padrí), es queden a l’aula d’infantil mentre que l’altre grup va a l’aula de primària.

En quant a les característiques  del grup, és que sempre són grup d’infants amb edats diverses amb diferents personalitats i maneres de fer.

Els objectius d’aquesta bona pràctica podrien se els següents:

-Potenciar les interrelacions.
-Possibilitar les relacions entres fillets/etes de diferents grups i d’edats
-Atendre a cada infants de manera individual, respectant el seu nivell de lectoescriptura
-Conèixer els diferents mestres del centre i així possibilitar la relació.
- Relacionar els contes amb lectoescriptura.

 La competència lectora sempre ha estat un instrument primordial en l’aprenentatge escolar. L’habilitat per comprendre i utilitzar les formes lingüístiques requerides per la societat i/o valorades per l’individu.
La lectura es necesariamente una actividad estrechamente vinculada a la totalidad del individuo, a lo es, a lo que vive, a su proyecto actual. Celestin Freinet

En lo referente a su naturaleza y su función, al contrario de lo que se cree habitualmente, la lengua escrita no es un código de trascripción del habla, sino un sistema de representación gráfica del lenguaje. Ferreiro.
Els interrogants o dilemes que em plantejo respecte a aquesta bona pràctica són els següents:
L’apadrinament lector , és atractiu pels infants?
Realment hi ha un aprenentatge lecto-escriptor?
Ofereix la possibilitat de relacionar-se amb l’altre grup?
Aquesta activitat és significativa pels infants?
 

Aquesta pràctica és molt útil per fomentar el gust per la lectura. El pla de lectura constitueix un instrument dinàmic que incorpora totes les activitats que en el centre es desenvolupa per aconseguir aquest objectiu.
Amb aquesta entrada he treballat la competència 5.1 i 4.2 perquè estic identificant bones practiques i reflexionant sobre elles, per tal de millorar-les

miércoles, 17 de abril de 2013

Bones pràctiques 0-3 anys


Desprès de veure totes les experiències de 0-3 he escollit les tres que penso que donen més joc dins l’aula i ajuden als infants a aprendre de manera lúdica i global.

La primera experiència que he escollit ha estat: http://www.xtec.es/~ccols/elements/llum/llum.htm
Considero que és una bona pràctica ja que, els infants constantment veuen la llum , les ombres etc. Els infants viuen en un medi a on està ple de fonts de lluminositats, tant de llum natural com artificial.  Per tant, el tractament dels recursos que ens ofereix la naturalesa és una forma senzilla i es pot portar a terme tant dins l’aula com a l’exterior, ja que ofereix moltes noves experiències als infants.  Permet als infants experimentar amb diferents objectes i poder gaudir al mateix temps de les seves transformacions
En aquesta pràctica a través de la pròpia experimentació els infants arriben a portar a terme diferents maneres de poder gaudir de la magrana i totes les seves possibilitats. Introduint la fruita d’aquesta manera fa que els infants puguin utilitzar tots els seus sentits, la poden olorar, la poden tocar, la poden provar, etc.
Per últim , la tercera experiència és: http://www.xtec.es/~ccols/creativitat/observar/observar.htm
He escollit aquesta experiència ja que, penso que l’aula i altres espais escolars són espais de possibilitats, original i creatiu, ric per l’aprenentatge dels infants. Un espai ric, afavoreix tant els joc lliure com l’experimentació, i possibilitem als infants que tinguin un propi aprenentatge amb interacció amb el medi i amb els altres companys.

Per aquesta entrada he escollit les següents competències: 1.3 perquè he tingut que visitar diferents experiències de 0-3 anys i m’ha ajudat a enriquir-me d’altres experiències. La competència 1.2, ja que, he reflexionat sobre les bones pràctiques i actuacions professionals. 



jueves, 11 de abril de 2013

Contrast de jornades


La pràctica realitzada a classe el dia 21 de Març, ens ha donat l’oportunitat de conèixer i compartir la nostra jornada escolar amb un centre de Ciutadella.
Sabem, que cada escola utilitza la seva metodologia de feina, per tant, hi ha diferències entre les dues escoles.
En el nostre cas ens vàrem adjuntar la meva companya i jo (que fa les pràctiques al mateix centre amb infants de 6è d’infantil a Maó) amb dues companyes que realitzen les pràctiques a Ciutadella, una d’elles amb infants de 4t i l’altre de 6è d’infantil.
Una de les diferències que vaig veure, va ser la seva metodologia de l’educació lenta ja que, donen el temps necessari als infants per acabar tranquil·lament les seves feines. En canvi nosaltres, considero que anem bastant marcades per l’horari i per tant el nostre ritme de feina és més ràpid.
Una altre diferència, és que elles treballen sempre per projectes i nosaltres combinem el projecte amb les fitxes. En aquest cas ens varen comentar que molts cops no acaben una cosa i ja estan començant una altre.  Penso, que això fa que sempre tinguin coses en marxa i s’ajunti una cosa amb l’altre, com per exemple una noticia amb una altre.
La tercera diferència que m'ha cridat l'atenció, és que a l'escola a on fan les pràctiques els infants gaudeixen d'un sol pati, mentre nosaltres fem dos. Considero, que és important que els infants surtin de la classe i tinguin moments per compartir i jugar amb altres infants d'altres nivell. 
Un altre punt a destacar és, el bon dia. Aquest moment les meves companyes no el realitzen. Penso, que és un moment important del dia que no s'hauria de suprimir.
Per acabar aquesta entrada, considero que he treballat la competència 3.1 ja que m’he fet preguntes sobre el funcionament de la jornada escolar comparant amb la jornada d’un altre centre. També treballo la competència 2.4, ja que, m’he fet preguntes i reflexionat sobre el que he aprés de la jornada escolar comparant-lo amb altre centre.